keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Pidurangala - se halvempi Sigiriya ;)

Näkymä Pidurangalan huipulta Sigiriyalle (C) Jari Löllö
Pidurangala on monella täysin tuntematon paikka, sana josta he eivät ole ennen kuulleetkaan. Sen sijaan Sigiriyan mahtavuudesta on puhuttu paljon ja moni sinne halajaakin Sri Lankan reissullaan. Me pihit matkalaiset kuitenkin sivuutimme Sigiriyalle kiipeämisen ja valitsimme hieman halvemmalla budjetilla vastaavalle kalliolohkareella kipuamisen. Alla kerron miksi ja miksi myös ehkä sinun kannattaisi tehdä samoin ;)

Sigiriya
Sigiriya on siis niin kutsuttu Leijonan kallio. Sen kehutaan olevan hienoin Sri lankan vanhoista pääkaupungeista. Kyse ei kuitenkaan ole sellaisesta kaupungista kuin ehkä kuvittelet ;) Tämä rauniokaupunki löytyy nimittäin valtavan kallion laelta. Kallion juurella sijaitsee myös vanhoja kaupungin raunioita joiden luota lähtevät jälkeenpäin rakennetut puuportaat johtamaan kulkuasi kallion laelle, josta löydät varsinaisen nähtävyyden kera upeiden maisemien.

Miksi me päätimme kuitenkin jättää Sigiriyan, yhden kehutuimmista nähtävyyksistä, väliin? Lukiessamme muiden matkalaisten kirjoituksia tästä paikasta, saimme kuvan, että siellä on väkeä kuin pipoa - aina. Ja väärässä eivät nämä väitteet olleet, sillä kiivettyämme Pidurangalalle, saimme hyvän näkymän Sigiriyan portaikkoon jossa lappasi ihmisiä kuin muurahaisia polullaan. Toinen asia mikä meitä hieman hirvitti oli, että kaikkialla varoitettiin Sigiriyan portaikoissa olevista ampiaispesistä. Ampiaiset saattoivat kuulemma olla ärhäköitä ja ohje oli, että mikäli ne lähtevät liikkeelle, tulisi pysyä rauhallisesti paikallaan. Voin vain kuvitella pysyykö jokainen siitä sadasta turistista siinä kohdin portaita paikallaan kun ampiasparvi tulee tykö. Ei taatusti. Netistä löytyy myös runsaasti kuvia ampiaisenpiston uhreiksi joutuneista ihmisistä. Ei kovin houkuttelevaa ;) Kolmas syy oli Sigiriyasta pyydetty kirskurihinta: noin 24e/4200 rupiaa/henkilö. Tuolla hinnalla per nokka me teimme lähes koko reissun Pidurangalalle, Dambullaan ja Kurunegalaan keran kuljettajan, auton, bensiinin ja ruokien. Ymmärrän kyllä, että Sri Lankan hallitus on viisas ja kerää näillä merkittävillä nähtävyyksillä rahaa turisteilta maallensa. Onneksi löytyy halvempikin vaihtoehto meille, jotka emme matkusta lompakko yllinkyllin täynnä rahaa :)

Pidurangalan luolatemppelin sisältä
Siksi siis valitsimme Pidurangalan!Pidurangala on lähes Sigiriyan kokonainen kallion lohkare vain n. kilometrin päässä Sigiriyasta. Liput Pidurangalalle maksoivat vain 500 rupiaa/henkilö eli alle 3 euroa ja sillä rahalla pääsit tutustumaan myös Pidurangalan juurelta löytyvään pieneen luolatemppeliin.

Näkymää Pidurangalan ensimmäiseltä näköalapaikalta (C) Jari Löllö
Pidurangala on pyhä paikka, joten muista varautua oikealla vaatetuksella! Polvet ja olkapäät piiloon siis :) Jonkin verran kiipeilymatkamme aikana meitä vastaan tuli turisteja ilman asiallista vaatetusta mikä tuntui hieman ikävältä, koska kyseessä oli kuitenkin Sri Lankalaisille pyhästä paikasta.

Pidurangalan alkuosan portaita
 Pidurangala ei ole ihan yhtä helppokulkuinen kuin Sigiriya, mutta lähes huipulle asti pääsee kiviportaita pitkin, joista normaalikuntoinen ihminen kyllä selviää kun mukana on riittävästi juomista ja kiipeämisessä ei pidä kiirettä. Suositella voin myös, että kiipeämistä kannattaa välttää kuumimpaan aikaan päivästä, jolloin me viisaat tietysti olimme tätä aktiviteettia suorittamassa :)

Ensimmäisen näköalapaikan Budha
 Kiviportaita pitkin pääsee Pidurangalan ensimmäiselle näköalapaikalle joka sekin jo avaa uskomattoman kauniin maiseman yli puiden latvojen. Näköalapaikalta löytyy myös suuri makaava budha. Tämän Budhan pää ja ylävartalo on jouduttu uudelleen rakentamaan aarteenmetsästäjien rikottua se 1960 luvulla. Alaosa Budhasta on alkuperäisessä muodossaan.

Vaikein kohta kipuamisessa aivan sinne huipulle asti! ;) Reissutoverini suorittamassa kiipeilyä ;)
Rohkeat ja hyväkuntoiset voivat jatkaa matkaan vielä ihan ylös kallion laelle asti. Loppumatkasta tosin ei ole portaita apuna vaan homma menee melkoiseksi kalliokiipeilyksi. Tästä kuitenkin selviää jos niin haluaa ja voin luvata, että ylhäällä odottaa yksi upeimmista maisemista jonka olet koskaan nähnyt.

Näkymää Pidurangalan huipulta (C) Jari Löllö
 Pidurangalan huipulla olisi voinut viettää aikaa vaikka kuinka paljon. Eri suuntiin avautui toinen toistaan upeampia näköaloja ja se rauha! Vain muutama muu ihminen oli kanssamme yhtäaikaa todistamassa tätä luonnon upeaa aikaansaannosta ja mikä parasta, yksi heistä soitti kitaralla sulosointuja Sri Lankan päivään :) Voit vain kuvitella, millainen rauha on vallinnut munkeilla, jotka asuivat tämän kivimuodostelman lähellä olevissa luolissa yli 2 500 vuotta sitten!

Paluumatkalla alas meidän mukanamme kulki iso apinalauma. Niiden menoa oli mukava seurata ja ne olivat myös sen verran arempia että niitä ei tarvinnut pelätä kuten Thaimaan Krabilla tai joissakin Balin temppelialueilla. Joten jos apinoita haluat nähdä, niin tällä reissulla saat kaksi kärpästä yhdellä kertaa ;)
Kurunegalan maailman suurin Budha - ja ne sähköjohdot :P
Pidurangalan/Sigiriyan reissuun kannattaa niin halutessaan yhdistää myös vierailu Dambulla luolatemppelillä ja mahdollisesti tuntemattomassa Ritigalassa. Myös Kurunegalan maailman suurin Budha osuu reitin varrelle- joskin se oli hienoinen pettymys ainakin meidän väellemme ;) Mutta ehkä sopiva pikku pysähdyn pitkälle automatkalle.

Näkymiä kipuamiselta Dambullan luolatemppelille
 Sigiryasta/pidurangalasta pääsee bussilla Dambullan luolatemppelille. Bussit kulkevat n. 30 minuutin välein ja niiden kyydistä saa pulittaa noin. 40 rupiaa eli 0,20 euroa ;) Meillä oli palkattuna koko päiväksi oma kuski, joten emme päässeet livenä testaamaan näiden edullisten bussien kulkua ;)

Yksi Dambullan luolatemppelin oviaukoista
Dambullan luolatemppelille voin antaa heti pari vinkkiä. Ensinnäkin, sieltäkin löytyy niitä portaita - ja paljon! Vielä enemmän niitä löytyy jos on yhtä tollukka kuin me ja kiipeää huipulle asti, luolatemppelin portille, jossa saa kuulla, että liput olisi pitänyt ostaa jo alhaalta. Oikein mukava tunne paahtavassa auringonpaisteessa koko päivän kiivenneille jaloille. Mut lomallahan sitä ollaan, joten ei ku alas uudestaan ja taas takaisin ylös ;)

Yhden dambullan luolatemppelin sisältöä
Kannattaa siis varata matkaan juomista ja pientä purtavaa tai käydä vaikka välissä syömässä, jotta jalat saavat hieman levätä Pidurangalan jäljiltä ;) Itse Dambulla luolatemppeli ei Balin ja Thaimaan upeiden pyhättöjen jälkeen juuri säväyttänyt, mutta jos et ole aiemmin juuri vieraillut temppeleissä, on tämä varmasti käymisen arvoinen paikka ja myös upea sellainen :) Onhan sitä kehuttu upeimmaksi luolatemppeliksi koko Aasiassa.  Liput Dambullaan maksavat 1500 rupiaa/n. 8euroa/henkilö.

Kävelyjuoksua Dambulla kuumalla laatoituksella ;) (C) Jari Löllö

Ai niin, ja vielä yksi vinkki! Dambullan luolatemppeliin ei saa mennä kengät jalassa. Yllättäen laatoitus on kuin paistinpannu auringon porottessa siihen koko päivän, joten varaudu siihen, että tällä reissulla jalkapohjat kärstsäävät tai pidä huoli, että kuljet varjoissa ;)

Dambullassa ollessaan voi olla kiehtovaa vierailla samalla Dambullan suurilla vihannesmarkkinoilla.  Meno siellä on varmasti ihanan paikallista ja samalla voi miettiä mistä ne illallispöydän kurkut ja tomaatit ovatkaan tulleet ;)

Habanarassa sijaitseva Ritigala jäi meiltä valitettavasti väliin jo väsyneiden jalkojemme, mutta myös valoisan ajan puutteen vuoksi. Jälkeenpäin on harmittanut ja olisi ehkä Dambullan sijasta vieraillut mieluummin Ritigalassa. Ritigala on siis eräänlainen Budhien metsäpyhättö - luonnonsuojelualue, jota isot turistimassat eivät ainakaan vielä ole löytäneet. Alueella on mielettömästi vanhoja raunioita viidakon keskellä, villejä elefantteja ja kunnon Indiana Jones-meininkiä. Sisäänpääsy tähän suureen seikkailuun on Dambullan tapaan 1500 rupiaa/n. 8 euroa/henkilö.

Meidän koko reissumme lähti siis liikkeelle n. 6 aamulla Negombosta, josta ajoimme ensin katsomaan Kurunegalan kuuluisaa Budhaa. Budhalta matka jatkui Pidurangalalle, jossa olimme puolenpäivän tietämillä. Pidurangalalta jatkoimme Dambullaan ja sieltä illan jo pimetessä takaisin Negomboon. Kuljettaja tähän reissuun maksoi polttoaineineen 12 000 rupiaa eli n. 67 euroa kaikkinensa ja auto oli ISO, ilmastoitu pakettiauto. Hyvästi sukisuki ;)

Pidurangalan päällä

Summasummarum:
Sigiriya - käy ehdottomasti mikäki raha kanssa ei ole tiukkaa :)
Pidurangala - älä missaa missään nimessä! Upein paikka, missä olen käynyt näköalaltaan :)
Dambullan luolatemppeli - ei välttämätön jos olet käynyt temppeileissä muualla Aasiassa
Ritigala - käykää ja kertokaa minullekin kuinka paljon missasin! ;)
Kurunegalan Budha - ei todellakaan mikään erikoinen sähköjohtojen keskellä vuorella ;)