tiistai 10. lokakuuta 2017

Kandy, mauste/yrttitarhat, kuninkaallinen puutarha sekä ihana Pinnawala!

Pinnawalassa (C) Jari Löllö
Retki Kandyyn, Pinnawalaan, Kuninkaalliseen puutarhaan sekä mauste/yrttitarhoille oli ensimmäinen, jonka teimme Sri Lankassa ollessamme. Tinki-intoisuus oli maksimissaan reissun ekoina päivinä ja niin saimme kuskin ja polttoaineet tälle reissullemme kohtuu edullisesti siihen nähden mitä olimme varautuneet maksamaan etukäteistietojen pohjalta. Alle 50 euroa/8500 rupiaa oli lopullinen hinta. Lähtöhetkellä kyllä selvisi miksi pääsimme Sri Lankan normaaleihin auto/kuski taksoihin nähden näin edullisesti kun paikalle saapui mopoauton kokoinen Sukisuki, jossa oli paikat vain neljälle ihmiselle. No meitähän oli neljä, mutta pitihän sen palkatun kuskinkin mahtua autoon. Keskipaikka turvavöiden päällä takana ei ollut maailman mukavin kun autolla ajoa kertyi reissun aikana kuitenkin melkoisesti. Neuvo siis teille muille, älä tingi liikaa! ;)

Pinnwalan norsuja uittopaikallaan vapaana :)
Lähdimme kello 7.30 Negombosta ja ajoimme ensin Pinnawalaan - norsujen orpokotiin. Tässä paikassa norsut eivät ole ratsastamista varten vaan sinne on alunperin kerätty Sri lankan sisällissodissa loukkaantuneita norsuja ja hoidettu niitä kuntoon. Kaikkien norsujen kanssa ei palautus luontoon ole ollut enää mahdollista ja sen vuoksi niitä on jäänyt Pinnawalaan loppu elämäkseen. Kuskimme ehdotteli meille monta kertaa myös muita norsupaikkoja matkan varrella joissa pääsisi ratsastamaan, mutta me emme halunneet tätä, koska tiesimme jo miten kamalaa norsujen koulutus ja käsittely on turistien ratsastuksia varten. Missään nimessä emme halunneet tukea sellaista toimintaa ja siksi mieluummin matkasimem suoraan Pinnawalaan vaikka sen hinnat olivatkin Sri lankan hintatasoon melkoiset:  2500 rupiaa/henkilö eli noin 14 euroa. Sydämessäni haluan uskoa, että nämä rahat käytetään oikeasti norsuista huolehtimiseen.

Pikkunorsu vilvoittelemassa <3
Pinnawalassa tuntuivat asiat olevan hyvin norsuilla. Niistä suurin osa kulki täysin vapaana Pinnawalan aitausalueilta kaupungin kujia pitkin uittopaikalle ja siellä ne myös pysyivät ilman, että niitä tarvitsi kenekään komentaa. Joukossa oli myös muutamia norsuja joilla oli ketjut kaulassaan tai jaloissaan. Kysyimme näistä norsuista eläinten hoitajilta ja he kertoivat, että nämä norsut olivat vastikään tulleet Pinnawalaan, koska tarvitsivat hoitoa ja että ne eivät vielä olleet niin luotettavia, että niiden uskaltaisi antaa olla täysin vapaana kylän alueella. Ne saattaisivat aiheuttaa vahinkoa tai loukata itseään lisää. Näin toivomme, että asiat olivat oikeasti. Ainakin näitäkin norsuja kohdeltiin hyvin ja ohjattiin nätisti.  Pinnawalassa oli myös paljon vauvanorsuja. Niistä osa sai kulkea lauman mukana vapaana, mutta osaa ilmeisesti pidettiin Pinnawalan aitausalueella. Ihan emme päässeet selvyyteen miksi näin, mutta toivon, että sillekin on järkevä syy.

Pinnawalan norsut matkalla uittopaikalle
Pinnawalassa tosiaan norsut kuljetetaan kaupungin läpi uittopaikalleen ja se on kyllä näkemisen arvoista, kun monta kymmentä norsua tömistelee pitkin kapeita kujia päämäärätietoisesti kohti jokea! Eikä niillä tuntunut olevan mitään tarvetta mennä lähikauppaan ostoksille matkalla vaikka minä sitä kovasti odotinkin näkeväni ;)

Tyytyväisiä turisteja Pinnawalassa ;) (C) Jari Löllö
 Kaiken kaikkiaan Pinnawalasta jäi tosi kiva mieli. Oli mahtava nähdä norsuja näin läheltä ilman että ne olivat sirkuseläiminä tai ihmisen ratsuina. Niistä pidettiin selvästi hyvä huoli ja paikka tuntui aidosti pyrkivän huolehtimaan näistä eläimistä, jotka ovat saaneet oman osansa maan sisällissodan pommeista ja ampumisista. Mieluummin ainakin minä kannan turistirahani tällaiseen paikkaan kuin sellaiseen, jossa norsut ovat puhtaasti vain rahantekovälineinä. Toki Pinnawalassakin turisteja riitti ja rahaa heiltä ja meiltä saatiin, mutta jos edes osa siitä menee oikeasti norsujen hyvinvointiin, niin silloin mielestäni asiat ovat kunnossa :) Pinnawala on auki turisteille klo 8.30-18.00 välillä. Norsut viedään joelle uimaan klo 10 ja 14. Vauvaelefanttien syöttöä taas pääset seuraamaan klo 9.15, 13.15 ja 17.00.

Jokin paikallinen kasvi? ;)
Pinnawalan jälkeen suuntasimme mauste/yrttitarhalle ( Susantha Spice and herbal Garden). Näitä esittelypaikkoja löytyi useita  ja ne olivat kaikki valtion alaisia. Opastus ja kierrokset niissä olivat ilmaisia, mutta toki lopuksi turistit ohjattiin pieneen kauppaan josta näitä yrteistä tehtyjä rasvoja, hoitotuotteita sekä mausteita pystyi ostamaan - melkoiseen hintaan toki ;) Mitään ei kuitenkaan ollut pakko ostaa ja kierros sisälsi mukavia pikku tietoja esimerkiksi aloe veran valmistamisesta, kaakaosta, erilaisita mausteista sekä mihin mitäkin luonnontuotetaa kannatti käyttää. Matkan varrella saimme myös maistella parantavaa teetä. Varoituksen sanana moskiittoja löytyi puistosta melkoisesti ja meidät tuoreet Sri Lankan turistit ne saivat kopattua melko hyvin ennenkuin tajusimekaan. Useampi meistä reagoi moskiittojen puremiin todella rajusti ja jouduimme seuraavana päivänä turvautumaan paikalliseen apteekkiin puremien hoidossa, kun jalkamme alkoivat näyttää siltä, että kannoimme jotain erittäin tarttuvaa rokkoa ;) Suosituksena siis hanki moskiittosuihkeita välittömästi kun saavut Sri Lankaan. Ne toimivat hyvin ja pitävät moskiitot loitolla :)

Maisemia matkalla Kandyyn
 Mauste- ja yrttitarhalta jatkoimme ajomatkaa Kandyyn. Tämä ajomatka olikin sangen mukava, kun maisemat alkoivat muuttua vuoristoisemmiksi. Useamman kerran pyysimme kuljettajaamme pysähtymään, jotta saimme ottaa kuvia maisemista. Näkemisen arvoista seutua vaikka ihan roadtripin merkeissä :)

Hampaan temppeli
 Kandyssä meidän oli tarkoitus vierailla kuuluisassa Hampaan temppelissä, jossa legendan mukaan säilytettiin Budhan kulmahammasta. Kyllähän se upealta näytti tuo temppeli porttien takaa, mutta kuullessamme hinnan vierailulle tuossa temppelissä päätimme jättää tämän kohteen sisällä käynnin väliin. Budhhan kulmahammastakaan kun ei ole edes näkyvissä temppelissä vaan tarinoiden mukaan se on jossain syvällä sen uumenissa..jos on ollenkaan ;) Muistathan, että mikäli tahdot vierailla ihan temppelin sisällä asti, tulee sinun olla pukeutunut asiallisesti. Tämä paikka on pyhä budhhalaisille. Sisäänpääsyhinta vaihtelee 1000 rupian ja 2000 rupian välillä. ( 6-12 euroa/henkilö )

Suihkulähde Pyhän hampaan temppelin ulkopuolella
 Kun vierailu Pyhän hampaan temppelissä jäi meiltä väliin mietimme oliko Kandyssä meille jotakin muuta nähtävää. Itse kaupunkihan on yksi Unescon maailmanperintökohteista ja siinä mielessä kiinnosti tietää, mikä teki kaupungista niin erikoisen. Harkitsimme käyntiä Udawatta kelessä - kielletyssä metsässä, mutta siellä vierailu olisi vienyt ainakin tunnin plus tietysti matkat paikan päälle, joten meidän osaltamme aikataulu ei antanut periksi, koska olimme viellä matkalla Kuninkaalliseen puutarhaan. Jos joku on käynyt tuolla kielletyssä metsässä niin mielelläni kuulen mitä se piti sisällään :)

Kandyn katuja
 Päädyimme siis vain tallustelemaan ympäri Kandyn katuja hetken aikaa ennenkuin hyppäsimme takaisin auton kyyntiin ja suuntasimme Kuninkaalliseen kasvitarhaan - Peradeniyaan. Siellähän sitä nähtävää sitten riittikin ;)

Retkue kulkemassa kasvitarhassa
 Peradeniyaan liput maksavat 1500 rupiaa (reilu 8 euroa) henkilä kohden ja mielestäni sille rahalle sai runsaasti vastinetta. Puisto oli kerrassaan valtava ja me emme ehtineet sitä edes ihan kokonaan kiertää, kun aika alkoi tulla vastaan ja oli päästävä paluumatkalle. Nimi kasvitieteellinen puutarha johtanee hieman harhaan, kun itse ainakin kuvittelin että vastassa olisi suomalaiseen tapaan kasvihuoneita kera erilaisten kukkasten ;) :D Kuninkaallinen kasvitarha on perustettu alunperin jo vuonna 1371.

Yksi isoimmista puiston puista (C) Jari Löllö
 Puiston alkupää on omistettu eri puulajeille. Joukosta löytyi jos ja minkälaista puuta eksoottisemmista myrkkypuista ihan niihin meillekin tuttuihin havupuihin. Puiden koko vaan oli hieman eri luokkaa mitä meillä Suomessa ;)

Eri nurmilajikkeita
 Yksi puiston hauskimmista "nähtyävyyksistä" oli puoliympyrään istutettu esitelmä erilaisista ruoholajeista. Kauniisti ne oli nimettykin, mutta täytyy sanoa että tällainen tavallinen tallaaja ei kyllä huomannut nurmilajeissa mitään eroa toisiinsa nähden. Oliskohan päässyt villiintymään jossain vaiheessa vai eikö meidän ymmärryksemme vain riittänyt? ;)

Matkalla Ihmemaahan?
 Eri puiden, kasvilajien ja kukkasten lisäksi puisto itsessään oli todella kauniisti suunniteltu. Siellä kulki lukuisia polkuja ja kivetyksiä. Istutukset oli tehty näyttävästi ja puisto oli taitavasti jaettu erilaisiin osa-alueisiin aina japanilaisista miniatyyripuutarhoista Liisa Ihmemaassa versioihin. Silmä siis lepäsi tässä paikassa :)

Lepakkoyhdyskunta
 Tietyissä osissa puistoa elää myös melkoinen parvi lepakoita. Vai voiko lepakoista puhua parvena? :P Me saimme runsaasti huvia myös näitä siivekkäitä seuratessamme. Kamikaze lentoja, syöksylaskuja, pientä kinaa juuri siitä sopivasta roikunta puusta ja melkoista älämölöä!

" Ollako vai eikö olla, kas siinä pulma!"
 Pari hieman erikoisemman näköistä apinaakin tuli puistosa nähtyä. Hauskoja kavereita omine touhuineen. Nämä apinat olivat myös siitä kivoja, että ne eivät olleet turistin kimpussa ja niiden lähettyviltä uskalsi kulkea hyvin. Ei ollenkaan sellaisia ryöstelijöitä mihin Thaimaassa olin tottunut ;)

Kuninkaallisen kasvitarhan riippusillalla. (C) Jari Löllö
Puiston pääporttien vastakkaisesta päästä löytyy myös melko mielenkiintoinen riippusilta. Muistaakseni neljän ihmisen yhtäaikainen sillalla olo oli sallittavaa ja ei sinne kyllä enempää kulkijoita kaivannutkaan sillä sen verran rajusti silta heilahteli jo ihan yhden tai kahden ihmisen sillä käyksennellessä.

Näkymää riippusillalta (C) Jari Löllö
 Riippusillalta avautui myös kaunis näkymä vieressä virtaavalle joelle. Riippusillan läheisyydessä asusteli eräs koirapariskunta, jotka säikäyttivät minut pahanpäiväisesti. Tähän asti Sri Lankassa näkemäni koirat olivat pääosin pysyneet omissa oloissaan eivätkä tulleet ihmisen lähelle. Täällä sen sijaan koirapariskunta melkein hyökkäsi päälleni, kun osuin niiden reviirille riippusillan alapuolella. Onneksi avulias puistonvartija tuli paikalle ja sai häädettyä koirat pois. Ehti siinä kuitenkin käydä kaikenmaailman ajatukset mielessä :/ Suosittelen siis suhtautumaan varauksella alueella liikkuviin koiriin. Muualla Sri Lankassa ei koirista ollut haittaa - ainakaan meille.

Peradeniya - Kuninkaallinen kasvitarha
 Kuten jo alussa kirjoitin. Olisi tässä "kasvitarhassa" vierähtänyt helposti toinenkin tovi. Nähtävää riitti joka kulmalla ja aikaa olisi voinut varata rutkasti enemmän. Meillä muistaakseni kului rattoisasti lähes kolme tuntia täällä seikkaillessamme ja vieläkin jäi paikkoja näkemättä ;) Toki miesväestä tuntui, että eiköhän tuo jo riitänyt ;)

Pojat jättibambujen keskellä (C) Terhi Tuovinen
 Summasummarum:
Pinnawala - mikäli norsuset kiinnostavat, suosittelen :) Herttainen paikka :)
Mauste- ja yrttitarhat - mikäli lievä kaupustelu kierroksen lopuksi ei haittaa, mukavaa pikku infoa.
Kandy - minä en nähnyt Kandyssä mitään niin upeaa, että siellä olisi pakko vierailla. Ehkä joku
             muu on kuitenkin löytänyt/löytää sen taian Kandyn kaupungista :)
Peradeniya - paljon nähtävää, ehdottomasti käymisen arvoinen, jos osuu matkan varrelle muutoin :)

Onnelliset turistit kuninkaallisen kasvitarhan palmukujalla :) (C) Terhi Tuovinen
p.s Minulla olisi lukemattomia upeampia kuvia kuninkaallisesti kasvitarhasta, mutta en halua pilata näkymiä teiltä lukijani, jos joskus eksytte paikan päälle. Siispä pidän nuo kuvat visusti tallessa ;)